SEO príručka blogera

Bloggers Guide to SEO
Voľný preklad z anglickej predlohy Aaron a Giovanna Wall-ových. Pre doplnenie si poprípade prečítajte aj exkluzívny rozhovor pre SEOchat.sk priamo s autorom Aaronom Wallom, 10 tipov na optimalizáciu blogu a ďalších 10 tipov pokročilého SEO pre blogy.

Kapitolky

Základné info

Síce autori napísali viac ako 300 stranovú knihu o SEO, avšak len tucet strán sa zaoberá optimalizáciou blogov. Prečo? Ako sa technológia vyhľadávania vylepšuje, Google a iné vyhľadávače zbierajú stále viac webových dát, čo im potom dovoľuje odporučiť a umiestňovať blogy vo výsledkoch (SERPs) v závislosti na tom, ako týmto blogom ľudia dôverujú.

Čo vie Google o vašom blogu?

Čo Google vlastní…

Vyhľadávače majú širokú škálu možností, ako spomínanú dôveru ľudí v blog merať. Google toho vie totiž viac, než by ste si mysleli. Uvedomte si, že Google vlastní:

Určenie dôveryhodnosti blogu z uvedených zdrojov

Ak sa užívateľ prihlási na RSS vášho blogu, môže toto Google brať ako známku dôvery v blog? Ako dlho bol užívateľ prihlásený? Ako často užívateľ nejakým spôsobom komunikuje s webom? Aké iné weby má v RSS čítačke? S ktorými ďalšími webmi vstupuje do interakcie? Ako často používa Google vyhľadávanie alebo email?

Ak nejaký blog odkazuje na ten váš, je to pre Google známka toho, že vaša stránka by sa mala umiestňovať vo vyhľadávaní vyššie? Odkazujú na váš blog iné dôveryhodné blogy? Koľko ľudí odoberá ich RSS?

I keď služby ako Bloglines alebo MyBlogLog poznajú odpovede na niektoré tieto otázky, Google ich pozná všetky a odpovede má presnejšie ako hocikto iný.

Okrem týchto informácií Google vie, ako stará je vaša stránka, ako často píšete články, alebo ako sa váš odkazový potenciál vyvíja.

Prečo je blog iný ako statické stránky?

SEO pre blogy je rozdielne ako SEO pre väčšinu ostatných webov, hlavne kvôli sociálnym prvkom, ktoré sú do blogovacej technológie zahrnuté. SEO pre blogy je menej o kupovaní odkazov a oklamaní vyhľadávacích technológií. SEO pre blogy sa viac sústreďuje na ponúkanie tém k diskusii a na tvorbu niečoho, čo zaujme.

Sociálna črta blogov

  1. RSS čítačky uľahčujú ľuďom sledovať každý váš nový článok a tak dávajú možnosť naň ihneď reagovať.
  2. Veľa čitateľov blogu zároveň nejaký ten blog píše a mnohí z nich majú stovky alebo tisícky prihlásených užívateľov na odoberanie ich RSS kanálu. Ak niektorý z týchto čitateľov váš článok zverejní, alebo naň inak upozorní, môže to vyvolať reťazovú reakciu ďalších a ďalších prihlásených na vaše RSS.
  3. Populárne blogy, ktoré vyzývajú svojich čitateľov k reakciám, môžu mať tucty alebo stovky komentárov na každý uverejnený článok.
  4. Optimalizácia blogu je viac o získavaní záujmu a výhod plynúcich z uverejňovania myšlienok/nápadov než o optimalizácii textov stránok tak, aby vyhovovali vyhľadávacím algoritmom.

Registrácia domény a webhosting

Služby ako blog.SME.sk, Blogger a WordPress vám dovoľujú hostovať svoje stránky ako subdoménu ich webu. NEROBTE TO! Väčšina týchto služieb ponúka len obmedzené možnosti a/alebo vám nepovoľujú umiestnenie vlastnej reklamy na blog. Môže to trvať mesiace alebo roky vybudovať si svoju audienciu. Lepšie ako v budúcnosti prechádzať z týchto služieb, je rovno začať na vlastnej doméne s webhostingom u firmy, ktorú si sami zvolíte.

Registrovať doménu si môžete už za menej ako $10 dolárov u GoDaddy. DreamHost je potom príkladom pohodlného hostingu, ktorý umožňuje inštaláciu WordPress-u jedným klikom.

Analýza kľúčových slov

Tradičné nástroje pre rozbor kľúčových slov

Existuje veľa nástrojov na výber kľúčových slov. Mnohé z týchto programov, ako napríklad WordTracker, ukazujú kľúčové slová, ktoré sú hľadané v súčasnosti.

Wordtracker výsledky pre slovo chocolate

Trend v kľúčových slovách

Ako blogera vás nezaujíma len to, čo bolo hľadané v minulosti, ale aj to, čo sa hľadá teraz. Veľmi dobrý náhľad na to, čo sa práve hľadá/diskutuje, môžete získať hľadaním na Technorati, Google Blog Search a Google News. Služby ako Google Trends alebo Yahoo Buzz Index vám potom ukazujú konkrétne, ktoré frázy sú populárne v posledných dňoch.

Kde tie kľúčové slová používať?

Je nevyhnutné použiť kľúčové slová v title stránky čo najbližšie k začiatku (čo najviac naľavo). V texte stránky je potom dobré niekoľkokrát použiť nielen vaše kľúčové frázy, ale aj frázy súvisiace a rôzne populárne tvary daných slov, avšak vždy so zreteľom na prirodzenosť a kvalitu textu pre čitateľa. Dávajte pozor na to, aby sa text vašim čitateľom príjemne čítal, pretože na názore vašich čitateľov záleží omnoho viac ako na názore vyhľadávacích robotov. Ak sa nejaký čitateľ rozhodne na vás odkazovať, má to oveľa väčšiu hodnotu ako to, že dotiahnete váš text ku onpage dokonalosti, pričom bude znieť divne-roboticky.

Pravidelný prieskum kľúčových slov vám ukáže rôzne tvary slov a niektoré grafické programy ako Quintura vám uľahčia vizualizáciu súvisiacich slov nasledovným spôsobom.

Nezaostávajte v trendoch

Meme Trackers

Aké nápady/idei dnes letia? Kto je centrum diskusie v blogerskom svete? TechMeme a TailRank ukazujú aktuálne populárne blogposty. Existujú však aj odborovo/profesne zamerané Meme Trackers. Svetová Banka spustila BuzzMonitor ako voľne dostupný program umožňujúci hocikomu vytvoriť vlastný meme tracker.

Youtube

Youtube zoznam dnešných najpopulárnejších, najdiskutovanejších a najobľúbenejších videí. Mnohé z týchto sú nerelevantné obsahu vášho blogu, ale môžu vynikajúco poslúžiť ako zdroj nápadov, pretože už boli verejnosťou otestované a prijaté.

Social News stránky

Hlavná stránka vybrali.SME.sk, Digg, Del.icio.us zoznam obľúbených, StumbleUpon Buzz a ďalšie vám ukážu, čo sa už ujalo v oblasti Social Bookmarking. Pligg vám pomôže v tvorbe niche stránok v oblasti social news.

Zamerajte sa na konkurenčné stránky

Nemusíte sledovať všetko spomínané, aby ste sa stali úspešnými, stačí sa vám zamerať na váš trh. Ak čítate tucet alebo dva tucty blogov vo vašej oblasti, sledujte, na koho sa často odkazuje, prečo sa o nich rozpráva a dodá vám to nápady. Určíte tak obsah, ktorý sa oplatí vytvoriť, pretože bude pravdepodobne vytvárať prirodzené spätné odkazy.

Ak ešte konkurenčné blogy nečítate, začnite! Nič jednoduchšie, ako použiť niektorý z čítačiek: iGoogle, Google Reader, alebo Bloglines. Odkazy môžete odpozorovať pomocou služieb Technorati alebo Google Blog Search.

Blog Search Google

Hľadanie inšpirácií pre nový obsah

Použite vyššie spomenuté zoznamy populárnych, aby ste prišli na to, čo sa vo vašom biznise aktuálne nosí a zároveň, čo sa už vo vašom biznise už osvedčilo. Ak prevediete riadny výskum, malo by byť jednoduché tieto pozoruhodné myšlienky aplikovať na vašu oblasť business-u. Každý kúsok obsahu, cez ktorý prejdete (online čítanie, knihy, obrázky, magazíny, konferencie, skúsenosti, atď.), je zdrojom inšpirácie. Zoberte si kameru a notepad kamkoľvek idete.

Nebudete zaostávať v trendoch, ani pokiaľ budete čítať Darren Rowse-ov ProBlogger a Performancing.

Tvorenie zrozumiteľných a prislúchajúcich nadpisov

Copy Doctorow, známy SciFi autor a bloger na Boing Boing v nasledovnom rozhovore povedal: “Píšte nadpisy ako publicista tlačovej agentúry.”

Dobre popisné nadpisy pomáhajú dostať váš text do kontextu a zvyšujú pravdepodobnosť, že na váš odkaz vo výsledkoch hľadania niekto klikne. Do vašich nadpisov môžete pridať aj emotívny efekt položením otázky, alebo prísľubom odpovede na nejakú otázku. Brian Clark ponúka veľa úspešných návodov pre tvorbu nadpisov v jeho Magnetic Headlines seriáloch.

Optimalizácia štruktúry stránok

Ukážte svoj najlepší obsah

Do septembra 2007 obsahovala hlavná stránka autora najaktuálnejšie články. Síce to pomáha najnovšie články propagovať, ale je to odstrašujúce pre ľudí nových pre SEO. Ak prevádzkujete populárny blog, dajte si záležať na tom, aby sa hlavná stránka prispôsobila ľuďom, ktorí vašej oblasti nerozumejú. Vytvorte pre nich sprievodcu ako a kde začať s učiacim procesom a ukážte im svoj najlepší obsah. Ak váš blog vyrastie až do zarábajúceho business-u reinvestujte do tvorby nástrojov/tools, fór a iných interaktívnych služieb, ktoré budú návštevníkov lákať späť na vašu stránku.

Mnohé blogovacie systémy vám dovoľujú označovať vaše najúspešnejšie články. Uverejnenie sekcie “Najlepšie články” pridáva novému návštevníkovi minimálne jeden klik od opustenia vašej stránky. Naviac púšťate pre tieto články viac odkazovej šťavy, čo zvyšuje pravdepodobnosť, že vás návštevníci z vyhľadávačov nájdu cez vašu najlepšiu stránku.

Mnohí z vašich čitateľov sú na vašej stránke po prvý krát. Ich odkazovaním na staršie články dosiahnete, že porozumejú vášmu výberu referencií bez neustáleho vypisovania toho istého odkazu v článkoch/komentároch alebo vysvetľovania toho istého problému. Ak uverejňujete svoj obsah aj inde, alebo vám spam stránky obsah kradnú, odkazovanie na staršie články vám zvyšuje pravdepodobnosť získania spätných odkazov, ktoré vás potom posunú vyššie vo vyhľadávačoch.

Pozor na duplikáty na blogu

Michael Gray ponúka na tomto videu skvelé optimalizačné techniky pre WordPress:

  • zaraďte každý blogpost len do jednej kategórie
  • používajte more, aby sa vám zobrazovala len časť článku na stránkach kategórií
  • použite robots.txt pre zamedzenie prístupu vyhľadávacích robotov k duplikátnym stránkam

Joost deValk odporúča ďalšie optimalizačné kroky pre WordPress.

POZOR: Ak nepoznáte robots.txt, nechajte si od niekoho poradiť, môžete totiž omylom zakázať prístup robotov aj k celému webu.

Kategórie a tagy

Vytvorte kategórie, ktoré obsahujú kľúčové slová používané vo vašej oblasti podnikania. Vytvoríte tak štruktúru stránok, ktorá umožní, že sa pre tieto kľúčové slová budú stránky kategórií dobre umiestňovať vo vyhľadávačoch. Ak je vaša stránka o chudnutí, potom kategórie cvičenie, diétne programy, diétne tabletky, prípravky na chudnutie dávajú zmysel.

Ak používate oboje – kategórie a tagy zároveň, snažte sa, aby sa neprelínali. Je zlé, ak máte napríklad jednu kategóriu nazvanú link building a zároveň vytvoríte a označíte mnohé články tagom, ktorý nesie rovnaký názov link building. Namiesto vytvorenia stoviek kategórií a tagov, kde v každom bude iba pár článkov, sa snažte udržať počet kategórií v reálnych medziach (tucet až dva).

Susediace a súvisiace články

Mnoho blogov odkazuje na predchádzajúci a ďalší článok. Tieto odkazy sú veľmi prijateľné z pohľadu použiteľnosti/usability a pomáhajú vyhľadávačom indexovať aj hlbšie položené stránky vo webovej štruktúre. Niektoré WordPress pluginy vám na koniec článku automaticky pridajú súvisiace články, čo pomáha nájsť informácie tým, ktorí prišli na nesprávnu stránku.

Úprava title-u stránok

Mnoho redakčných systémov pre blogy podsúva title článkov tak, že sa objaví názov stránky pred názvom článku. Najlepšie však je, ak sa title začína najrelevantnejšou informáciou pre daný článok (jeho názov). Je niekoľko WordPress pluginov, ktorými si viete veľmi flexibilne nastavovať štruktúru title-ov. Najznámejšie sú asi: All in one SEO pack a SEO title tag.

Štatistiky: Zopakujte svoj skorý úspech

Štatistiky webu vám ukážu:

  • aké stránky odkazujú na tie vaše
  • na ktoré vaše články odkazujú
  • čo ľudia hľadali, keď prišli na vaše stránky

Ak poznáte ľudí, ktorí na vás odkazujú A PREČO na vás odkazujú, je jednoduché vytvoriť ďalší obsah, ktorý sa im bude páčiť a pravdepodobne bude tiež zalinkovaný. Ak viete, z akých kľúčových slov na vaše stránky ľudia prichádzajú, viete určiť, pre aké témy ste v očiach vyhľadávačov dôveryhodní a pre aké súvisiace témy môžete byť dôveryhodní tiež. Niektorí blogery pridávajú na dobre umiestňované stránky ďalšie tvary kľúčových slov, čím získajú ešte viacej návštevnosti.

Google Analytics je zadarmo. Skvelý je aj Mint, ktorý vyžaduje jednorázovú registráciu za $30 dolárov. Performancing a MyBlogLog ponúkajú štatistiky prispôsobené špeciálne blogerom.

Kontroverznosť

Veľa ľudí necháva svoje počiny viesť strachom, úspešní ľudia sa však nechávajú viesť intuíciou a inštinktom.

  • Nikto nemá rád násilníka. Niektorí blogery sa boja vysloviť názor proti niekomu zo strachu, že budú zažalovaní. Keď Aarona zažalovali, jeho zisky sa prakticky ihneď zvýšili. To samozrejme neznamená, že máte porušovať zákon, ale neoprávnená žaloba môže veľmi pomôcť vašej publicite.
  • Kreatívna deštrukcia je súčasťou podnikania. Za pár rokov budú ľudia platiť za to, aby sa zbavili informácií, ktoré im autor teraz predáva. Podnikatelia sa príliš zaoberajú obranou svojho copyright-u, pritom ako web rastie, môžu byť len radi, ak zaujmú natoľko, že sa ich slová kopírujú.

Niekoľko samozvaných etických blogerov hrá marketingovú hru na dobrého a zlého policajta. V blogposte o tipoch pre virálne video Michael Arrington hovorí, ako tým bol znechutený. No, nemohol byť tým až tak znechutený, keďže to publikoval na svojich vlastných stránkach a tie zhliadnutia stránky mu spravili veľa peňazí.

Push Marketing po spustení stránok

Buďte pozoruhodní

Ak ste v internetovom marketingu noví, prečítajte si Seth Godin-ov Purple Cow, aby ste pochopili, ako prísť k pozoruhodným nápadom. Linky/odkazy nie sú nič iné ako citácia. Ak ste pozoruhodní, odkazy prídu, ale nie bez Push marketingu na začiatku.

Buďte vierohodní

Väčšina nových informácií na webe je spam alebo opakovanie. Čím sú spam techniky sofistikovanejšie, o to viac sa aj užívatelia učia spoznať kvalitu textu na prvý pohľad.

Používanie defaultného designu WordPress môže ľudí odradiť. Ak použijete pekný design z pripravených template-ov, alebo si necháte vytvoriť vlastný design na zákazku, znamená to, že sa o svoj blog staráte. Úpravy a design blogu zvyšujú jeho kredibilitu.

Zverejnenie kontaktných informácií, vašej obchodnej adresy, dobrého premysleného textu About us (O nás, O projekte), to všetko zvyšuje dôveru vo vaše stránky.

Odkazujte na iné blogy

Sme (my, blogery) viac vnímaví na marketingové správy, ktoré sa týkajú našich záujmov, našej oblasti podnikania. Mnoho blogerov sleduje svoje spätné odkazy a číta články, ktoré na nich odkazujú.

Odkazovanie na iné blogy je jedna z najlacnejších marketingových foriem. Avšak nestačí odkazovať len tak citáciou, pridajte k citácii aj vlastný názor, prečo si myslíte, že ten a ten má pravdu alebo sa naopak mýli. Možno stojí za uváženie aj osloviť danú osobu a poprosiť o reakciu alebo dokonca o rozhovor v štýle interview.

Link building – budovanie spätných odkazov

Vyhľadávače považujú odkaz na stránku za znak dôvery v stránku. Ak si to môžete časovo-finančne dovoliť, pridajte nové blogy do najväčších autoritatívnych katalógov, niche/odborových katalógov a blogových katalógov. Nejaké základné informácie vám môžu priniesť odporúčania Loren Baker-a o veľkých katalógoch a výber slovenských katalógov.

Propagujte svoje stránky

Prejav/akcia vedie k ďalšej akcii. Minutie pár korún na propagáciu dnes, môže znamenať, že sa váš blog stane populárnym o niekoľko mesiacov skôr.

  • Pay per click vám umožňuje nakúpiť cielenú návštevnosť z vyhľadávačov.
  • AdWords má obrovskú sieť publisherov (tých, čo tú reklamu na svojich stránkach uverejnia), ktorá sa volá AdSense. Nakúpením cielenej reklamy na stránkach s pridaným AdSense alebo Blog Ads získavate taktiež veľmi relevantnú reklamu.
  • Review Networks ako ReviewMe vám dovoľujú nakúpiť si hodnotenie stránky a článok niektorého blogu so spätným odkazom.
  • StumbleUpon Ads vám prinesú užívateľov na stránky naozaj za haliere.

Pochopenie reťazového/sieťového efektu

Kumulatívna výhoda

15-eho apríla 2007, sociálny teoretik Duncan J. Watts vydal článok v New York Times nazvaný: Je Justin Timberlake výsledkom kumulatívnej výhody? V článku Duncan vysvetľuje sociálnu povahu našich rozhodnutí.

“Ľudia skoro nikdy nerobia svoje rozhodnutia nezávisle – sčasti, pretože svet má takú veľkú ponuku možností, že strácame nádej v nájdenie tej našej; sčasti, pretože aj tak sme si nikdy nie istý tým, čo vlastne chceme; no a sčasti, pretože si aj tak nevyberáme podľa toho, čo je najlepšie, ale to, čo už otestovali iní a tak zdieľame výhody plynúce zo skúsenosti iných.”

Vďaka povahe tohto skupinového myslenia pri rozhodovaní mnoho vecí zostáva populárnych len preto, lebo už populárne sú.

Uverejnenie dôkazov popularity

  • Komentáre: Ak vaše články dostávajú veľa komentárov, vyvolá to, že sa budú zúčastňovať diskusie ďalší a ďalší. Môžete zvýrazniť nápis Pridaj komentár a tým povzbudiť čitateľov k diskusii. Ak na komentáre odpovedáte, je viac pravdepodobné, že čitatelia zanechajú ďalšie správy. Niektorí blogery sa dokonca dohodnú, že budú komentovať na svojich blogov, aby tak blogy budili aktívny dojem.
  • Štatistiky zápisov na RSS kanál: Ak máte stovky alebo tisícky odoberateľov RSS feed-u, je veľmi výhodné počet subsriber-ov publikovať.
  • Požičajte si autoritu: Požiadajte autoritu o reakciu na váš nový projekt ešte pred jeho spustením. Ak bude mať pocit, že sa na projekte podielala, nielenže pridá na vierohodnosti celému projektu, ale môže vám pomôcť aj v propagácii.
  • Publikujte vašu popularitu: Ak ste vy alebo váš blog boli spomenutí v nejakom mainstreamovom médiu, dajte o tom vedieť vašim čitateľom. Sekcia Médiá o nás povedali je ideálnym prostriedkom k tomuto cieľu.

Pridajte interaktivitu

Ľudia čítajú blogy, pretože budú radšej čítať jednotlivé články postupne, než by mali prečítať celú knihu naraz. Pridanie obrázkov, videí do blog postov robí celý blog ľahšie stráviteľným a ľahšie zdielateľným.

Spustenie interaktívnych súťaží a vydávanie ocenení je jedna z najľahších možností, ako prinútiť ľudí, aby sa o vás rozprávalo. A diskusia o vás je kľúčom k úspechu. Cory Doctorow na budúcnosť médií:

“Dnes tu máme vďaka internetu explóziu možností. Všetka zábava je vzdialená približne na jeden klik. Náklady na nájdenie umelca, ktorý má rovnako dobrú hudbu, knihu alebo filmy padajú závratnou rýchlosťou. To všetko vďaka odporúčacím systémom, vyhľadávačom a nespočetne veľa fan-klubových stránok ako blogov alebo MySpace. Vaša virtuozita je porovnávaná s niekým iným, niekde, takže ak s ním chcete súťažiť úspešne, musíte pridať niečo viac, než len charizma a vašu virtuozitu. Potrebujete konverzáciu/diskusiu. Prakticky vo všetkých oblastiach umenia, nájdete úspešné historky o umelcoch, ktorí dokázali vytvoriť diskusiu so svojou audienciou. JMS udržalo Babylon 5 živým vytvorením fan klubu. Neil Gaiman-ov blog je vytvorený prakticky len pre simultánnu komunikáciu s tisíckami fanušíkov. Veľa kapiel sa predralo dopredu cez message board-y a emailovanie, všetci nezávislí dokumentaristi ako Jason Scott, autori komiksov ako Warren Ellis so svojím LiveJournal, blog, mailing list, atď.”

Zúčastnite sa populárnych vlákien, aby ste vytvorili dôveru

  • Komunitné fóra majú obyčajne vysokú návštevnosť. Účasť v týchto diskusných fórach vám pomôže dostať vaše meno na verejnosť. Nájdete tam taktiež veľa nápadov na to, o čom písať. Ak sa ľudia na fórach niečo pýtajú často, rovnako často sa to objavuje aj vo vyhľadávacom boxe.
  • Písanie hosťovských príspevkov pre známe autority v obore vám dovolí sa priživiť na ich značke a vybudovať si tak dôveru a návštevnosť zároveň.
  • Niektorí blogery hostujú tzv. blog carnivals kvôli budovaniu spätných odkazov a propagácii.
  • Relevantné komentáre na iných blogoch môžu zaviesť návštevníka priamo k vášim stránkam alebo dokonca až k vášmu RSS.

Ukážte svoju zaujatosť

Ak prejavíte konzistentný názor na veci, tí, ktorí váš svetonázor zdieľajú, vám budú veriť a vaše názory ďalej propagovať. Príkladom sú politické blogy, ktoré sú v prevážnej väčšine (ak nie všetky) zaujaté.

Vyčkajte si na zisky

Ak si vaša stránka umiestni AdSense reklamu ihneď po spustení, je skoro nemožné ubrať podiel na trhu vašim už osvedčeným konkurentom.

Zabezpečiť sa

Ak bude veľa ľudí čítať a veriť vašim článkom, viac bude Google závisieť na vás než vy na nich. Tým pádom, kvôli strachu z negatívnej publicity si Google môže už len ťažko dovoliť penalizovať váš web.

Aaronova prezentácia: BlogWorld a SEO

Táto prezentácia obsahuje vysvetlenie, prečo je absolútne nevyhnutné pre blogy v konkurenčnej oblasti zaujať.

Chcete sa o SEO naučiť viac?

Základy SEO boli už zverejnené mnohými a veľa-krát. 4 príručky zadarmo sú: Work.com, Blogoscoped, SEOmoz a Dan Thies. Ak by ste chceli viac (za peniaze), zapíšte sa na tréningový kurz SEO. Výučba prebieha v maximálnej interaktivite, kedykoľvek sa môžete priamo pýtať.

Autori blogujú o SEO a internetovom marketingu a rovnako tak aj prekladateľ tybi bloguje o SEO, reklame a internetovom marketingu. RSS autorov nájdete tu a RSS prekladateľa tu.