TrustRank (TR) je jeden zo spôsobov, akým vyhľadávače určujú dôveryhodnosť webu. Koncept pochádza z práce Combating Web Spam with TrustRank (PDF, 706 KB), ktorá bola publikovaná v roku 2004 autormi: Zoltán Gyöngyi (Standfordská Univerzita), Hector Garcia-Molina (Standfordská Univerzita) a Jan Pederson (Yahoo).

Základným princípom tejto analýzy sú tieto predpoklady:

  1. Dôveryhodné (dobré) weby málokedy odkazujú na spam.
  2. Spamové weby naopak často odkazujú na iné spamové weby.

Ako sa TrustRank prenáša

TrustRank je rovnako ako PageRank odkazová analýza, takže Trust (dôvera) sa taktiež prenáša odkazmi a to veľmi podobne ako u PageRanku. Rozdiel je v tom, že v tomto prípade sa algoritmu na začiatku vytipujú tzv. seed sites alebo seeds (semená), teda weby, ktoré sa manuálne overia a označia ako maximálne autoritatívne a dôveryhodné.

Weby, ktoré sú odkazované z týchto najdôveryhodnejších webov, sú potom algoritmom vyhodnotené ako o level nižšej dôveryhodnosti. Ďalším odkazom z týchto webov sa zase znižuje level a zase, atď. Podľa odhadov by rozloženie spamu v odkazovom grafe mohlo byť asi takéto:

Seed sites (0% spamu) –> stránky na klik od Seeds (0,01%) –> stránky na dva kliky (1,5%) –> na tri kliky (15%) -> … –> čistý SPAM

Ako zistiť TrustRank web stránky?

Bohužiaľ, nijako. Žiadny z vyhľadávačov túto informáciu nezverejňuje. Niečo na princípe TrustRanku ukazuje MozTrust od spoločnosti SEOmoz. Stačí si nainštalovať ich mozBar.

Ako zvýšiť TrustRank web stránky?

Spätnými odkazmi z webov, ktoré sú vysoko dôveryhodné (autority). Čím bližšie v odkazovom grafe je web k seed stránkam, tým viac dôvery získava.