TrustRank
TrustRank (TR) je jeden zo spôsobov, akým vyhľadávače určujú dôveryhodnosť webu. Koncept pochádza z práce Combating Web Spam with TrustRank (PDF, 706 KB), ktorá bola publikovaná v roku 2004 autormi: Zoltán Gyöngyi (Standfordská Univerzita), Hector Garcia-Molina (Standfordská Univerzita) a Jan Pederson (Yahoo).
Základným princípom tejto analýzy sú tieto predpoklady:
- Dôveryhodné (dobré) weby málokedy odkazujú na spam.
- Spamové weby naopak často odkazujú na iné spamové weby.
Ako sa TrustRank prenáša
TrustRank je rovnako ako PageRank odkazová analýza, takže Trust (dôvera) sa taktiež prenáša odkazmi a to veľmi podobne ako u PageRanku. Rozdiel je v tom, že v tomto prípade sa algoritmu na začiatku vytipujú tzv. seed sites alebo seeds (semená), teda weby, ktoré sa manuálne overia a označia ako maximálne autoritatívne a dôveryhodné.
Weby, ktoré sú odkazované z týchto najdôveryhodnejších webov, sú potom algoritmom vyhodnotené ako o level nižšej dôveryhodnosti. Ďalším odkazom z týchto webov sa zase znižuje level a zase, atď. Podľa odhadov by rozloženie spamu v odkazovom grafe mohlo byť asi takéto:
Seed sites (0% spamu) –> stránky na klik od Seeds (0,01%) –> stránky na dva kliky (1,5%) –> na tri kliky (15%) -> … –> čistý SPAM
Ako zistiť TrustRank web stránky?
Bohužiaľ, nijako. Žiadny z vyhľadávačov túto informáciu nezverejňuje. Niečo na princípe TrustRanku ukazuje MozTrust od spoločnosti SEOmoz. Stačí si nainštalovať ich mozBar.
Ako zvýšiť TrustRank web stránky?
Spätnými odkazmi z webov, ktoré sú vysoko dôveryhodné (autority). Čím bližšie v odkazovom grafe je web k seed stránkam, tým viac dôvery získava.